AUTISM - NT Travel Agency

Aspergers syndrom
Skillnaden mellan Aspergers syndrom och autism är att det inte finns några problem i språkutvecklingen. Med andra ord, Aspergers syndrom är en kategori av autistiska spektrumstörningar som är mildare än autism. Betydande problem i social interaktion ses även vid Aspergers syndrom. Det finns också begränsningar och tvångstankar i intresse och beteende.

Disintegrativ störning i barndomen
Disintegrativ störning i barndomen börjar efter två års ålder. Med uppkomsten av störningen förloras tidigare förvärvade förmågor snabbt. De mentala förmågorna hos de flesta barn som diagnostiserats med disintegrativ störning i barndomen minskar till nivån av allvarlig intellektuell funktionsnedsättning. Inom några år blir dessa barn väldigt lika de som diagnostiserats med svår autism. Tillståndet åtföljs ofta av förlust av toalettkontroll och kramper. Disintegrativ störning i barndomen är mycket sällsynt. Dessutom är majoriteten av barn som får denna diagnos pojkar.

Retts syndrom
Retts syndrom börjar mellan 6 och 18 månader. Detta syndrom, som nästan uteslutande ses hos flickor, är ärftligt. Med uppkomsten av syndromet minskar alla mentala, sociala, kommunikativa och motoriska färdigheter; Dessutom uppstår balansstörningar. Det finns åsikter om att det inte är rätt att inkludera Retts syndrom bland autistiska spektrumstörningar.

Atypisk autism
Atypisk autism är en allmän term som används för genomgripande utvecklingsstörningar som inte är specificerade på annat sätt (PDD-NOS: Pervasive developmental disorders not another specificated). I fall där vissa drag av atypisk autism, autism eller Aspergers syndrom ses men andra inte; Det är med andra ord diagnosen som ställs i misstänkta fall. Till exempel, vid lindriga autistiska symtom eller högfungerande autismegenskaper, diagnostiseras vanligtvis atypisk autism.

De första artiklarna om autism publicerades på 1940-talet.
På 1950-talet framfördes en åsikt att autism orsakades av att mamman var "kall" och "likgiltig", men denna uppfattning är inte giltig idag.
Den första vetenskapliga grunden för autism uppstod på 1960-talet.
De första vetenskapliga diagnos- och klassificeringsstudierna om autism gav resultat i början av 1990-talet.
1992 klargjorde American Psychiatric Association kriterierna för att diagnostisera autistiska störningar i DSM-IV.
En liknande klassificering föreslogs av Världshälsoorganisationen 1993 (ICD-10: International Classification of Diseases).
De första biomedicinska studierna om autism, såsom diagnos- och klassificeringsstudier, gjordes på 1990-talet.
Termen autism har med tiden ersatts av termen autistisk spektrumstörning.
Autismspektrumstörningar (ASD) är synonymt med genomgripande utvecklingsstörningar (PDD) och används för att betyda en avancerad och komplex utvecklingsstörning.
Man tror att störningar i autistiskt spektrum uppstår av neurologiska orsaker.
Autistiska spektrumstörningar är inte psykiska sjukdomar; Men dess symtom kan påminna om vissa psykiska sjukdomar.
Vetenskaplig forskning har visat att autistiska spektrumstörningar inte har något samband med barnuppfostran eller familjens socioekonomiska egenskaper.
Det finns bevis för att autistiska spektrumstörningar kan vara ärftliga; Men dess gen eller gener har ännu inte hittats.
Enligt nya uppgifter drabbar autistiska spektrumstörningar ungefär ett av 150 barn. Dessutom är dess prevalens hos pojkar fyra gånger högre än hos flickor.
Majoriteten av individer med autistisk spektrumstörning har olika nivåer av mental retardation.
En minoritet av individer med autistisk spektrumstörning (cirka 10%) har mycket starkt minne, musikalisk begåvning etc. Överlägsna egenskaper finns.

Diagnostiska kriterier för autism enligt American Psychiatric Association DSM IV diagnostiska kriterier
A) Minst två från artikel 1 och en vardera från artikel 2 och 3; Närvaro av totalt 6 eller fler artiklar från objekt 1, 2 och 3.
1) kvalitativ försämring i social interaktion, manifesterad av närvaron av minst två av följande:
a) Det finns en betydande försämring av många icke-verbala beteenden såsom hand- och armrörelser gjorda för social interaktion, kroppsställning, ansiktsuttryck, ögonkontakt, etc.
b) Oförmåga att utveckla relationer med kamrater som är lämpliga för deras utvecklingsnivå
c) inte försöka ha roligt eller spontant dela sina intressen eller prestationer med andra människor (t.ex. inte visa, ta med eller peka ut föremål av intresse)
2) kvalitativ försämring i kommunikationen, manifesterad av närvaron av minst ett av följande:
a) Det finns en försening i utvecklingen av talat språk eller så har språket inte utvecklats alls (det åtföljs inte av ett försök att ersätta det med andra kommunikationsmedel såsom hand-arm eller ansiktsrörelser).
b) En betydande funktionsnedsättning i att initiera eller upprätthålla samtal med andra hos personer som är skickliga i att tala
c) använda specifikt språk som är stereotypt eller repetitiv
d) utveckling är platt Oförmåga att spontant spela olika imaginära eller sociala imitationsbaserade spel
3) begränsade, stereotypa och repetitiva mönster i beteende, intressen och aktiviteter, som manifesteras av närvaron av minst ett av följande:
a) vara instängd i ett eller flera stereotypa och begränsade intressemönster som är ovanliga när det gäller graden av engagemang eller fokus
b) strikt efterlevnad, utan någon flexibilitet, till specifika, icke-funktionella, sedvanliga rutiner eller ceremoniellt beteende
c) stereotypa och repetitiva motoriska manér (t.ex. knäppning med fingrar, handklappning eller vridning, eller komplexa helkroppsrörelser)
d) ständigt pilla med delar av föremål
B) Förseningar eller ovanlig funktion före 3 års ålder inom minst ett av följande områden: 1-Social interaktion, 2- Språk som används i social kommunikation, eller 3-Symbolisk eller imaginär lek
C) Denna störning förklaras inte bättre av Rett Disorder eller Childhood Disintegrative Disorder.
Genomgripande utvecklingsstörning ej specificerat på annat sätt

YGB (BTA)
Denna kategori omfattar även atypisk autism. Det inkluderar kliniska manifestationer som inte uppfyller de diagnostiska kriterierna för autistisk sjukdom eftersom åldern för debut är sen, de observerade symtomen är atypiska, de observerade symptomen är otillräckliga för att ställa en diagnos, eller alla dessa uppträder tillsammans.

Vanliga problemområden
1- Störning i social interaktion
2- Störning i språk, tal och icke-verbal kommunikation
3- Repetitiva beteenden, begränsade intressen

Image NewsLetter
Icon primary
Newsletter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Genom att klicka på knappen godkänner du våra villkor